helpen suskasten tegen burengeluid van buiten af?

we hebben nu een gewoon rooster en daar komt veel geluid doorheen als deze dicht is, lijkt net of de mensen bij je in huis staan. Nu overwegen we om er een suskast in te laten bouwen, helpen deze echt tegen dit geluid of is het zonde van het geld en kunnen we beter het kozijn laten veranderen, zodat er een klapraam in kan.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Techniek
1.6K

Antwoorden (1)

Ja, suskasten helpen zeker tegen burengeluid. Er worden dempingswaarden gehaald tot 52 dB(A).
De maximaal haalbare reductie bij geluidwerend dubbelglas bedraagt ongeveer 45 dB. Nadeel hiervan is natuurlijk wel dat je niet ventileert als het klapraam gesloten is.

Maar dit heeft alleen maar zin als de betreffende muur voldoende akoestisch geïsoleerd is. Deze dient goed luchtdicht te zijn, want waar lucht door kan, kan geluid ook door.
Zelf kan ik de buren door een ongeïsoleerde buitenmuur goed horen.

Wellicht kan een geluidsadviseur de doorlatendheid van je muur en mogelijk andere geluidsgaten in het vertrek onderzoeken.

Toegevoegd na 1 uur:
Voor de zekerheid heb ik adviesbureau Mosch even om commentaar gevraagd. Dat heeft bevestigd dat m'n antwoord klopt en dat je inderdaad naar het geheel moet kijken.
SimonV