rust-stroomverbuik Fiat Seicento 1.1 2001 te hoog ?

Beste fiat startpagina,

Graag een reactie op het volgende probleem:

In onze Fiat Seicento (1.1L 2001) is de de accu na een week stilstand ver ontladen. Dit terwijl alle apparatuur (binnenverlichting,radio,alarm) uitgeschakeld is. Ik heb gemeten, dat in rust toestand, ca 5 mA stroom loopt, voor de klok, en het geheugen van de dagteller. Dit loopt via zekering nummer 15. Als je zekering 15 inschakelt, dan hoor je het geluid van een aantrekkend relais, dat van achter de kilometerteller lijkt te komen. Bij uitgetrokken zekering loopt er totaal geen ruststroom meer, en wordt de accu dus ook niet meer ontladen. De klok, en de dagteller staan dan elke keer weer op 0, wat natuurlijk ook niet zo handig is. Is er hier iets mis, of is deze ruststroom normaal ? De accu is 12V/42Ah. Wie weet waar ik het electrische schema van deze Seicento zou kunnen vinden?

Alvast bedankt,

Sef

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Ik denk dat je het bij je radio moet zoeken.
Op zekering 15 zitten je instrumentenpaneel, je binnenverlichting en je radio aangesloten. Trek de bedrading eens achter uit je radio en meet de stroom opnieuw. Normaal moet er <10 mA lopen, je radio trekt waarschijnlijk in rust 100 mA. Als je accu daar in een week van leegloopt moet je trouwens ook aan een nieuwe accu gaan denken.
escape